رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان هدف از تشکیل این قبیل میزها را استفادۀ بهینه از ظرفیتهای صادراتی و اتخاذ تصمیمات راهبردی و کارشناسی در این جلسات دانست و افزود: این نشست های کارشناسی با هدف شناسایی کالاهای دارای مزیت نسبی و افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی در بازارهای هدف تشکیل می شود که یکی از وظایف این میزها رصد بازارهای هدف و شناسایی موانع صادرات است. وی با اشاره به مزیت ذاتی و استراتژیک استان گیلان در محصولات کشاورزی اظهار داشت: بر اساس اهداف از پیش تعیین شده در خصوص تشکیل میزهای کالایی از جمله عارضهیابی و تدوین استراتژی صادراتی در گروههای کالایی، پیشبینی اهداف کمی صادرات کالا، پیشنهاد مصوبات لازم به نهادها و مراجع تصمیم گیرنده، ارائه پیشنهاد به منظور پروژههای زیرساختی مرتبط با مراحل تولید، صادرات، بستهبندی، نگهداری و ذخیرهسازی، حمل و نقل و یا تجارت کالا تشکیل این میز کالایی در سطح استان گیلان از طریق اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان پیگیری و البته مصمم به افزایش ظرفیتهای تولیدی- تجاری این محصولات هستیم.
این مسئول بر لزوم جذب حداکثری و هم افزایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان سایر استانها به مشارکت سازندهتر در تصمیمگیریها تاکید کرد و افزود: با اخذ نقطه نظرات و پیشنهادات فعالان این عرصه، به صورت تخصصی نسبت به احصای مسائل و مشکلات محصولات چای وبادام زمینی در ابعاد داخلی و بینالمللی اقدام خواهد شد.
محمد فیض در پایان همکاری اتاق بازرگانی؛ تشکل های صادراتی و همه دستگاههای مرتبط در امر صادرات را در بهبود اهداف تشکیل این میز کالایی کاملاً کارگشا دانست و ابراز امیدواری کرد : این نخستین باری است که برای تشکیل میز چای و بادام زمینی با محوریت گیلان اقدام شده که با تعامل همه متولیان امرتولید و صادرات این محصولات از روش سنتی خارج شود و با رویکرد حرفه ای و سازوکار جدید ، شاهد توسعه و رونق بیش از پیش این تولیدات در کشور باشیم.
گفتنی است؛ سالانه به مقدار ۱۱هزار ۵۰۰ تن بادام زمینی در گیلان و مقدار ۱۱۲ هزار ۷۰۰ تن انواع چای سبز و سیاه در سال ۹۷ در گیلان و بخشی از مازندران تولید شده است./موسسه خبرگزاری سوما
http://souma.ir/?p=3616