پنج شنبه, 21 آذر 1398

نوار کناری

شناسه خبر:3906
دکتر بهنام رحیمی؛

باید به دنبال برند سازی در شهرمان باشیم

  • انداز قلم

اختصاصی سوما؛ با توجه به حواشی اخیر در شهرداری صومعه سرا و مبحث مدیریت شهری، گفتگوی صمیمانه و البته تخصصی را با دکتر بهنام رحیمی دکترای برنامه ریزی شهری انجام داده ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

* به نظر شما مدیریت شهری صومعه سرا در سالهای سپری شده چگونه بوده؟

ضمن تشکر از مجموعه سوما و تمامی زحمت کشان حوزه خبر و اصحاب رسانه و تقدیر از مدیریت مجموعه بابت این نشست باید به صراحت اعلام نمایم در چند دهه اخیر مدیریت شهری صومعه سرا هیچگاه ایده ای منسجم برای توسعه نداشته، البته نمی توان منکر تلاش مدیران در سطوح مختلف در گذشته و حال شد، در واقع مدیران در حوزه های عمرانی عملکردهایی مثبت در قالب پروژه های عمرانی داشته اند ولی در عمل آنچه شاهد آن هستیم عدم انسجام، نظم و تداوم در زمینه های رسیدن به توسعه می باشد.

* به نظر شما عدم حضور سرمایه گذاران در شهر صومعه سرا چیست؟

باید پاسخ این سوال را در بخش کلان و در سطوح دولت کاوش کرد اما اصولا بعد از دهه 90 دولت به جهت تامین منابع درآمدی دچار مشکلات بوده و خواهد بود. حتی برای دهه آتی، با توجه به شرایط مساعد دولت در سالهای قبل که به لحاظ درآمدی قوی بودند ولی فرصت سوزی نمودند و نتوانستند مدیریت مناسبی بر درآمد حاصله داشته باشند، منظور احداث و راه اندازی کارخانه ها، پروژه های صنعتی، برنامه ریزی برای روستاها و ایجاد پروژه های صنعتی، ایجاد اشتغال و... حال با توجه شرایط حاضر و منابع درآمدی موجود دیگر امکان حمایت از پروژه های صنعتی که دولت بتواند بابت آن پولی پرداخت کند وجود ندارد. با این پیش فرض اگر شهرمان را به سمت صنعتی شدن سوق بدهیم نمی توان به تزریق منابع دولتی دلخوش باشیم، در خوشبینانه ترین حالت این تزریق قطره چکانی خواهد بود. پس سرمایه گذار انگیزه ای برای ورود به شهرمان نخواهد داشت در واقع امکانات و زیر ساخت برای وجود سرمایه گذاری وجود ندارد.

شما چه راهکاری را پیشنهاد میدهید؟

سرمایه گذار در گام نخست باید همه چیز را به لحاظ عینی و ذهنی مهیا و فراهم شده ببیند تا آغاز به کار نماید. در پاسخ به سوالتان باید عرض کنم که سرمایه گذار وقتی وارد شهر می شود که برایش موضوعی وجود داشته باشد و جذابیتی حاصل شود.یقینا ما باید به دنبال برند سازی در شهرمان باشیم. می توان در تکمیل سوالهایتان، سوالهای دیگری را مطرح نمود که:
- دلیل اینکه در چند سال اخیر نتوانستیم در شهرمان سرمایه گذاری کنیم چه بوده؟
- یا با تمام تلاش و با همه زیر ساختهایی که سعی کردیم فراهم نماییم ولی سرمایه گذاران نیامدند. حنی تا پای مذاکره و تفاهم نامه اما در لحظه ای که باید اتفاق نهایی بیافتد، نمی افتد... چرا؟ا
- آیا شهرمان برای پیمانکاران و سرمایه گذاران جذابیت دارد تا بتواند سرمایه گذار را جذب کند؟

به شخصه اعتقاد دارم حال که دولتی به معنای درآمدی نداریم باید سرمایه گذار داخلی و خارجی بیایند، باید امکانات و مقدمات فراهم شود و ساختار ذهتی سرمایه گذار نسبت به شهرمان مورد موضوع قرار گیرد. به عقیده بنده الگو پذیری از طرح های اجرا شده در شهر های همجوار و حتی استانهای دیگر می تواند راه گشا باشد. برای این کار در گام نخست داشته های شهرمان را مورد بررسی قرار دهیم. اصولا شهرهای ما محصول آفرینش بوده اند، یعنی در سایقه سنتی شهرهای ما بخش به بخش شهر دارای معنایی بوده ... بازار یک معنا داشت، مسجد یک معنا، حمام یک معنا و اینکه کجا واقع شده باشند. در واقع وقتی به این مکانها می رفتیم یک معنایی را ملاحظه می کردیم که یک اتفاق فیزیکی نبود اما با گسترش شهرها و مدرنیته شدن، این معانی رخت بربسته و ما این معانی را درهم شکستیم. با آباد کردن شهرها، پل زدن، درست کردن خیابان و ... در واقع این رشته های معنایی را قطع کردیم. درست است در شهرها ساختمان های بلند و زیبا ساختیم اما معنایی در آنها وجود ندارد. باید به نکته ای اشاره کنم که باز آفرینی به این معناست که ما نمی خواهیم دوبار آفرینش کنیم چون آفرینش را کسانی که قرنها در شهرمان زندگی کردند آفریدند و ما تنها کاری که کردیم این بود که شهرها را برهم زدیم. حال ما می خواهیم آن معانی را دوباره برگردانیم و نمیخواهیم آفرینش مجدد انجام دهیم بلکه میخواهیم شهر را معنا دار کنیم.

* جناب دکنر رحیمی آیا این کار آورده اقتصادی بهراه خواهد داشت؟

یقینا، برای نمونه اینکه بعضی از شهرها در حوزه گردشگری موفق شدند دلیلش عدم بهم ریختگی معنایی بوده، در واقع آنها توانسته اند چیزهایی که در قرنهای گذشته آفریده اند را همچنان نگهدارند. در واقع شهر با معنا، شهر جذابی برای توریست و گردشگر خواهد بود. وقتی گردشگری از خارج کشور به شهر ما می آید نمی خواهد ساختمانهای شیک را ببیند، چرا که در شهر خودش ساختمانهای شیک تری وجود دارد. در واقع با مکانیزم ساختمانهای شیک تر نمی توان گردشگر را برای مدت طولانی قانع کرد که دو روز اینجا بماند. ولی آن چیزی که شما را از اینجا به آنجا می کشاند آن معنایی است که در آن بناهای قدیمی و فرسوده نهفته است و آن معنا، به گردشگر انگیزه می دهد که بیشتر بماند و خرج کند پس به خروجی اقتصادی خواهیم رسید.

* خیلی ممنونم از اینکه برای مخاطبان ما زمان اختصاص دادید در پایان اگر مطلب خاصی دارید بفرمایید.

در پایان مجدد از شما و سایر همکارانتان بخاطر زحماتی که برای مردم شهر و استانمان می کشید سپاسگزارم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

  • علی

    سلام گفتگوعالی بود وکلیه مطالب ارایه شده دردل کل مردم گیلان بوده هست وخواهدبود

    پاسخ

نقره ای

برنزی

عملکرد سنجی

عملکرد سوما نیوز را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما 85 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

مجوز استفاده از قالب خبری ناب نیوز برای اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید